2007-05-05

Skiten måste bort

Min kärleksaffär med Ubuntu är över. Nu ska skiten bort. Jag har nämnt X- och bluetooth-problem tidigare, och idag jävlades det med mig igen. När jag loggade in så startades inte fönsterhanteraren, utan jag var tvungen att göra det för hand. Inget problem egentligen, men det här känns inte som Linux, det känns som den där skiten de tvingar mig att köra på jobbet: opålitligt och instabilt.

Sen vad man ska köra istället, det är en annan fråga. Det blir nog någon distribution som det känns som jag kan lita på, i stil med Debian, Slackware eller kanske t.o.m. Fedora (min första Linux-installation var Red Hat 4.2, så det vore lite back 2 da mf-ing r00ts yo antar jag). Lite quality, tradition, pride vore inte helt fel.

Den gamla goda tiden... Det kändes som att sitta vid en mainframe. Om något gick fel så var det mitt eget fel. Men om man gapar efter mycket så blir det som det blir: man kör en massa bloatware eftersom det är praktiskt, men tvingas leva med ett system man inte kan lita på. I min nya installation kommer det inte finnas något GNOME eller KDE. Kanske man skulle testa Xfce, som jag inte kört sedan 1999 eller något sådant, eller så blir det gamla goda Windowmaker igen. Vi får se. Men jag tvivlar på att jag någonsin kommer köra Ubuntu igen.

7 kommentarer:

Simon sa...

Fegis.

puterman sa...

Denna feghet kommer leda till att mina gener når vidare spridning.

Anonym sa...

Det känns ganska typiskt Linux för mig. Eller kanske inte Linux, utan snarare att allt som inte hackas personligen av Alan Cox och Linus själv är opålitligt och instabilt.

Men som sagt: why you complain when you should be sending patches

puterman sa...

Ganska mycket beroende på vad man kör, men visst, det mesta som har med X att göra är ganska knepigt.

Anonym sa...

Det är nog mycket X, ja. Det var därför jag var så inne på Y en gång i tiden, men det verkar som om Xorg har löst det flesta av de problem det verkade ha.

Anonym sa...

Med "det" menade jag alltså X och inte Y.

puterman sa...

Jag skulle inte säga att de flesta problemen i X har lösts, men det verkar som om det händer bra grejer i alla fall. En sak jag funderade på för ett tag sedan var det här med server-side widgets. Jag kom fram till att det nog inte vore så klurigt att "porta" ett toolkit till att köra utritningen av widgets som ett plugin i servern. I praktiken blir det givetvis en massa detaljer (bilder måste skickas över till servern, där de ska cachas för schysst prestanda osv.) som klurar till det, men rent konceptuellt ser det enkelt ut.