2007-09-19

Etiketter på nätet

Det började med att jag lyssnade på kollegans band Rusty Trombone. Jag trodde att det skulle vara industriell noise, men det var snarare sådan där elektronika (d.v.s. ganska snäll synthmusik som inte gör sig till, balanserande på treriksröset mellan välproducerat, lofi och retrokitchigt). Jag började fundera kring genrer och bestämde mig för att jag nog skulle gilla drone pop, om det fanns något som hette så. Det gjorde det. Någon kallade Jonas Lindgren för ett geni. Han ger ut sin musik som mp3or, så jag laddade ner och lyssnade. Så lekande lätt det går när musiken man vill höra är utgiven på netlabels. Jag fick blodad tand och ville ladda ner mer härligt fri musik. Där tog det stopp. Hur hittar man bra musik på netlabels om man inte vet vad man vill ha? Ska man läsa bloggar, ska man tanka ner på random och lyssna igenom, ska man gå runt på stan och fråga folk? Eller ska man kanske skita i det och fortsätta lyssna på kända artister som ger ut riktiga skivor?

Inga kommentarer: