2007-09-01

Taggad som fan

Det är inte lätt det här med användargränssnitt. Hur man än gör så kommer vissa hata en. Eller åtminstone ens program.

Jag sitter och rippar musik från så kallade "kompaktskivor". Själva rippandet går ganska bra, även om jag stör mig en del på grips aggressivt singeltrådade arkitektur: när man lägger i en ny skiva så fryses UI:t ett par sekunder. Det är ett mindre störningsmoment, men jag blir lite sugen på att fixa det.

Problem uppstod när jag rippade en samlingsskiva. Av någon anledning sattes artist-taggen till "Various" och låt-taggen till "Artist - Låt". Jag ville alltså editera taggarna. Problem: jag hittade inget vettigt program som kunde editera ogg-taggar, så jag gjorde det med xmms. Misstag: det gjorde att mpd inte klarade av att hantera filerna.

Jag gjorde en webbsökning och hittade easytag. Jag editerade taggarna i det och sparade om filerna. De var fortfarande trasiga, och jag avinstallerade easytag, som var alldeles för användarvänligt och fullt av irriterande dialoger (- Vill du verkligen spara filen du har editerat? - Du får tre gissningar, och en ledtråd: jag tryckte på spara-knappen).

Jag höll på att ge upp när jag råkade hitta vorbistagedit, som jag härmed utnämner till världens bästa tag-editor någonsin (en så kallad "VBTEN", vilket uttalas "vebb-ten"). Man ger den ett antal filnamn som kommandoradsargument, den läser taggarna och öppnar en texteditor, där man editerar taggarna, och när man avslutar editorn så uppdateras ogg-filerna. Ganska unix-nördigt, väldigt användarvänligt om man har tillräckligt långt skägg.

3 kommentarer:

ul7 sa...

När jag editerade taggar gjorde jag det faktiskt precis så, med ett jättestort hemmagjort Perl-program som gjorde precis det där; dumpade alla taggar till en textfil, startade skalets inbyggda editor, och sedan importerade de editerade taggarna. Varför krångla till det, liksom.

Detta var på den tiden du hade skägg och jag inte hade det. *-<:-#)###

Anonym sa...

"Själva rippandet går ganska bra, även om jag stör mig en del på grips aggressivt singeltrådade arkitektur:"

patcha

"Ganska unix-nördigt, väldigt användarvänligt om man har tillräckligt långt skägg."

skriv ett bättre program själv då

ps. Publicera gärna lite Amiga-bilder (I collect those).

puterman sa...

tomten: Jag hade ett vagt minne av att du gjort just det, så du får utmärkelsen världens bästa programmerare någonsin (VBPN, uttalas "vebb-penn").

jöns: Vi får se hur det går med det.