2007-09-24

Livet på Southfork

På TATs kontor heter rummen saker i stil med Southfork, John Ross, Sue Ellen och Pamela. Jag vet inte varför, men någon tyckte att det var en bra idé att ge dem namn efter platser och personer i TV-serien Dallas. Jag tror inte det var någon bra idé, för de flesta som jobbar där är för unga för att ha sett Dallas. Själv såg jag aldrig Dallas eftersom det ansågs som en mycket dålig serie i vår familj. Folk tittade på Dallas (och åt fläskkotletter med ketchup, skulle jag tro).

Jag såg just i studiesyfte det första avsnittet av Dallas. Bobby kommer hem till Southfork tillsammans med sin nyblivna hustru Pamela, som är dotter till familjens ärkefiende Cliff Barnes. Det börjar omedelbart intrigeras, i första hand av storebror J.R. (John Ross, rummet jag sitter i på TAT). Det dricks lite drinkar, åks runt i bil och snackas lite skit. I slutet får sig J.R., ungefär som Vargen i Bamse, en näsknäpp då hans onda plan uppdagas.

Jag känner mig inte sugen på att fortsätta titta. Det mest intressanta var att dra paralleller till Star Wars. Musiken är av samma slag, och vinjettmelodin tonar in när kameran zoomar in på porten till Southfork. J.R. andas inte lika tungt som Darth Vader, men i övrigt är likheten mellan dessa onda män slående. Männen i cowboyhattar känns ungefär lika exotiska som varelserna på baren i början av första Star Wars-filmen och bobbyochpamela är ungefär som lukeochleia, fast troligtvis inte syskon. Och så vidare.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Folk tittade på Dallas (och åt fläskkotletter med ketchup, skulle jag tro)."

De åt två fläskkotletter och bara lite potatis.

字詞驗證: elbpptsh