2008-07-05

Den svenska filmer helq

Eftersom jag inte kunde tänka mig att spela Wipeout hela helgen, när jag ändå ska sitta hemma och vara halvsjuk, så tog jag och laddade hem en massa svenska filmer från de senaste åren, som jag inte sett tidigare. Antingen sådana som jag var lite intresserad av, eller som jag tänkte att jag kanske borde ha sett. Nu har jag tagit mig igenom tre stycken.

Fjorton suger försöker vara Fucking Åmål och lyckas hyfsat. Lite sämre manus, lite sämre musik, lite sämre skådisar, lite sämre dialekt. Men rätt okej.

Underbar och älskad av alla är en vuxen pinsamhetskomedi av en kille som var rolig på 80-talet. Jag fattade inte riktigt varför den gjordes över huvud taget, men det finns säkert någon som tyckte att den var rolig.

Masjävlar tyckte jag var bra. En fin skildring av småsinthet, avundsjuka och livets små tragedier. Man skulle kunna se det som att det handlar om hur det är på landet, med alla snöskotrar och röda stugor, men jag tycker den är bredare än så.

Inga kommentarer: