2008-07-21

Underhållning

Jag åker ganska ofta med SAS, eftersom de kan ta en till en massa spännande ställen, direkt från Kastrup. De av deras plan som jag oftast flyger med är utrustade med ett "underhållningssystem", som mest verkar finnas där för att göra ens resa mer frustrerande. Som om det inte vore nog att man sitter ihopklämd i ett obekvämt säte och serveras mat av hemskaste slag.

Underhållningssystemet har en pekskärm som ofta, men inte tillräckligt ofta för att jag ska använda ordet "oftast" istället, reagerar när man petar på den. Urvalet av underhållning består av spel, musik och film. Spelen är av allra sämsta casual-slag: kortspel, frågespel och arkadspel som fanns i mycket bättre versioner i början av 80-talet. Musiken levereras i form av ett 20-tal kanaler med titlar som "light classical", "dance", "country" och "vinyl". Låturvalet är ganska besynnerligt, och ljudet är så dåligt att man inte vill lyssna någon längre stund, även om man hade hittat något hyfsat att lyssna på. Eventuellt beror det på hörlurarna, och eftersom uttaget inte är standard så kan man inte använda medhavda lurar.

Det finns ett 20-tal filmer, mest Hollywood-produktioner. Här skulle man kunna slå ihjäl ett par timmar, om det vore så att filmen började spelas upp när man valde att titta på en av dem. Så är det inte. Så i normalfall kommer man in någonstans mitt i filmen man vill se. Vill man se hela får man alltså försöka hålla uppsikt på när den är på gång att börja om, eller så får man först se slutet och sedan början.

Det här kanske låter lite gnälligt, men kom igen, det är 2008, och den här utrustningen finns enligt uppgift installerad för min trivsel. Den har aldrig bidragit till att göra mina resor bättre, även om jag under varje långflygning flera gånger försöker använda den för att slå ihjäl lite tid. Det slutar alltid med att jag stänger av det efter några minuter, och istället försöker spela upp bättre filmer i mitt huvud. Det brukar inte heller vara så underhållande när det är just det man ägnat de senaste fem timmarna åt.

Alternativ underhållning skulle kunna bestå av medhavda böcker, medhavd musik, medhavt TV-spel och medhavd utrustning för filmuppspelning. Böcker brukar funka ett tag, men man kan inte läsa 10 timmar i taget i de här sätena. Musik funkar inte heller för mig 10 timmar i taget om jag inte har något annat att göra under tiden. För TV-spel gäller samma sak som för böcker, dessutom är batteriernas livslängd ett problem. Batteritiden är också ett problem när det gäller medhavd utrustning för filmuppspelning. Dessutom är det omöjligt att sitta bekvämt med en laptop.

Ett alternativ jag har testat en gång är att dricka tillräckligt mycket sprit för att däcka. Det halvfunkade, men jag vaknade upp efter ett par timmar, med huvudvärk och dålig smak i munnen. Resten av resan var inte angenäm. Ett annat alternativ för att kunna somna är skumma läkemedel, vilket jag har positiva erfarenheter av, men det är inte direkt något jag vill sätta i system.

Ergo: nästa gång använder jag mina eurobonus-poäng till att uppgrader till business class, om det är möjligt.

Inga kommentarer: