2008-07-06

Din mer svensken filmad helq

Nu har jag betat av tre filmer till, och börjar tycka att jag kanske borde göra något annat, men snart är det slut på helgen och jag är tillräckligt frisk för att jobba imorgon.

Hata Göteborg handlar om grupptryck och att hänga ihop med människor man egentligen inte tycker om. Den känns ganska seriös och bra, men samtidigt är det något som fattas. Det var lite som att se om Fjorton suger, och Staffan Hildebrands ande svävar tung, mörk och svart över Helsingborgs himmel. Och någon måste hamna på kåken.

Offside är en typ av wannabe-mysig dramakomedi. Det känns som om det finns olika mål, men att inget fullföljs. Det är inte galet. Det är inte roligt. Det är inte spännande. Det är inte tankeväckande. Det är ingenting. Det är knappt ens trist.

Det sociala arvet var inte som jag och Stefan Jarl trodde att den skulle vara. Det går ju bra för barnen. Det går till och med bättre än väntat för Kenta. Det är några intressanta berättartekniska grepp, men annars känns det mest skönt att jag har sett den nu, så att jag slipper senare.

Inga kommentarer: