2008-07-26

Essentialism och sport

Jag kom att tänka på en sak. Som alla vet så är inte film bäst på bio, utan det är mest en reklamslogan. Film är bäst hemma. Det är samma sak med sport. Sport är bäst på TV, inte när man är på plats och missar allt som händer, eftersom man inte har någon överblick och någon idiot kladdar ner en med senap i sin upphetsning över något som man själv missat och någon annan kanske skriker en i örat för att Halmstad gjorde mål och i störtloppet ser man Anja susa förbi inom loppet av en tiotusendels sekund och hur gör man över huvud taget för att titta på orientering man kanske följer efter någon ut i skogen och hjälper dem läsa av kompassen men kan man inte lika gärna ställa upp själv i så fall eller man kanske inte får jag tyckte att det var ganska trevligt att springa det där milloppet genom Malmö och jag kan tänka mig att det var ganska mysigt för de som satt i parken och såg oss springa/lunka/gå förbi men då är det snarare parkhänget än idrottsupplevelsen som är det centrala men det här spelar ingen roll andra kan ha andra åsikter men jag står fast vid min även om jag kan tänka mig att vissa sporter är alldeles utmärkt live jag tänker t.ex. på boxning och bordtennis men sport jag gärna ser är utförsåkning fotboll friidrott och längdskidåkning och antingen missar man allt eller så sitter man för långt bort från planen nu ska jag skriva om en annan aspekt av det här.

Jag tycker inte om när det är för spännande. Säg att Sverige är i kvartsfinal i fotbolls-VM, det blir så nervigt att man inte kan koncentrera sig på matchen. Jag tror att det kan vara jag som har en alltför estetisk syn på sporten. För det mesta kan jag inte se något direkt djup i idrotten, så den får funka som underhållning. Antagligen får man ut mer av idrott om man är stark anhängare av något lag. När jag var yngre försökte jag hålla på fotbolls- och hockey-lag, men jag fastnade aldrig för det. Nu kan det då och då kännas viktigt att det går bra för Sverige. Men jag tycker inte riktigt om det, så jag ser hellre en bra match mellan Italien och Holland, än en där Sverige besegrar ett blekt Grekland.

Inga kommentarer: