2007-10-20

Dummare än kungen

Jag föll för hypen igen och testade senaste Ubuntu, släppt för några dagar sedan. "Mistake!", skulle jag pipa om jag vore en karaktär i Bomberman. Det är jag inte, men jag pep det ett flertal gånger i alla fall. Ubuntu gillar inte min dator, och antagligen inte mig heller.

Som vanligt går det snabbt att installera, man ges inga val och kastas in i Gnome när man bootat om datorn. Man kanske väljer att slå på lite grafiska effekter, nvidias egna drivrutiner installeras, fönsterhanteraren dör, X slutar ta emot input och jag bootar om med powerknappen.

Ett par fruktlösa försök att laga skiten senare letar jag upp min Debian-skiva och installerar om det. Vis av tidigare erfarenheter väljer jag att inte låta installeraren hjälpa mig med att installera ett "desktop environment", utan jag tar hand om det själv genom ett ninja-move som i ninja-kretsar kallas "aptitude install wmaker xorg".

Någon gång ska jag köpa en ny dator, en söt liten laptop med intel-grafikkort. På den kanske jag kommer testa att installera ubuntu igen. Eller inte. Vi får se.

Inga kommentarer: