2007-10-17

Nerspolat

Om jag förstår Naseer rätt så är det verkligen slut på Synergenix nu. Den tidiga historien känner jag inte så bra, men företaget hade en storhetstid runt 2003, när Sony Ericsson levererade populära telefoner med mophun integrerat. Sen fanns det säkert möjligheter, men försöken att bredda verksamheten och göra allt möjligt, utan att vara bäst på något, var inte speciellt lyckade. När jag började jobba på Synergenix så hade de nyligen köpts upp av ett amerikanskt katastrof-gäng som hette Kayak. Efter ett namnbyte (Blaze var inte bättre än Synergenix) och diverse misslyckanden så höll företaget på att gå omkull. Jag slutade i den vevan, sen köptes Blaze, eller åtminstone den svenska delen (jag är inte insatt) upp av casual-jätten Oberon, mophun las ner och nu har de tydligen tröttnat på sin lilla svenska utvecklingsstudio och bestämt sig för att lägga ner den.

Tänk så bra det hade kunnat gå, med tanke på hur coolt mophun faktiskt var, även efter att Sony Ericsson gjorde slut. Tänk om man hade kunnat satsa på high end-spel (jag visste inte ens att Lock'n'Load 2 fanns att köpa, coolt) fullt ut och ta tillvara på det vi faktiskt var duktiga . Tänk om man hade kunnat satsa på kvalitet istället för licenser. Tänk om mobilspelsbranschen inte hade varit som TV-spelsbranschen i början av 80-talet. Ja...

Shit happens.

Inga kommentarer: