2007-10-07

TV on the radio

Eller radio on the net. Idag har jag lyssnat en del på last.fm-radio, i jakt på ny musik. Jag är mer lat nu än vad jag var för några år sedan, när jag började lyssna in mig på techno. Då surfade jag runt och letade upp artister som verkade intressanta, laddade ner en massa musik och lyssnade. På sista tiden har jag graviterat mot ambient i olika former, men känner inte att jag orkar gå igenom allt. Jag kan lyssna lite på Brian Eno, Cocteau Twins, Palestrina och Plastikman, men det finns ingen vettig väg till en övergripande bild av vad som finns.

last.fm hjälper en del, men jag måste än en gång ondgöra mig över konceptet "liknande artister". Sådana här tjänster bygger på för många antaganden som inte stämmer. En artist kan göra mer än en sorts musik. En lyssnare kan lyssna på olika genrer. All musik består inte av fristående delar om 4 minuter. Miljontals användare som taggar saker efter eget huvud ger inte nödvändigtvis vettiga resultat. Att en låt har spelats på min dator betyder inte att jag tycker om den.

Annars är last.fm's radio ganska mysig, förutom att klienten har något allvarligt fel i sin textutritning, som gör att jag ofta inte kan se vad det är jag lyssnar på. Just nu hör jag t.ex. en ganska dålig låt som kanske är gjord av en artist med det passande namnet Lame.

1 kommentar:

Mandus sa...

soma.fm är ganska sjyst om man vill börja gilla ambient-musik.

Jag hänger iofs mest på cliq-hop och Secret Agent, men det andra borde också vara bra.