2007-10-16

Kimchibloggen, dag 1

Äntligen är det av mina fans länge emotsedda kimchi-projektet igång! Salt köpte jag för flera veckor sedan, kål köpte jag idag och vatten har jag i kranjäveln. Och ja, det är allt som behövs for the first stage of glorious kimchi, yo. Jag löste upp en halv deciliter salt i en liter vatten (resultat: väldigt salt vatten, så motstå frestelsen att festa på denna soppa, då dylika excesser kan leda till de allra gräsligaste symptom). Jag ska kålen i ganska stora bitar. Jag tryckte ner kålen i kastrullen med det artificiella Döda Havs-vattnet. Jag la på en tallrik, för att hålla kålen under vatten. Nu väntar jag. Imorgon ska skiten (d.v.s. kålen) ur askan (vattnet) och i elden (chili+vitlök), sen blir det mums filibabba (eller horror from beyond the grave) inom någon vecka.

Ja, kukars skymning, som far brukar mumla när han sitter på toaletten. Nu blir det åka av.

Inga kommentarer: