2007-10-30

Kimchibloggen, dag 666

Under de senaste dagarna är det många som har varit på mig och bett mig ge en uppdateringen om kimchi-situationen. Den förra laddningen kimchi är uppäten, så just nu står jag utan, men nästa dos står på lagning och kommer tuggas på framåt helgen någon gång.

För att ankyta lite kimchi-temat, så kan jag berätta att jag idag intog lunch på Govindas, trots mina reservation mot Hare Krishna. Maten jag fick var ganska bra. Inte speciellt intressant, men bättre än vad man får på en genomsnittlig indisk restaurang här i stan. Precis som alla indiska restauranger jag någonsin ätit på så led dock även denna av en total brist på kimchi. Detta i motsats till alla koreanska restauranger, där det alltid har funnits kimchi att tillgå. Alltså: Korea mot Hare Krishna 1-0.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns inte exakt hur de delade upp det hela, men enligt Bhagavad-Gita kan man äta mat som hör till godhetens, tröghetens eller vedervärdighetens tradition (minns inte namnen - godheten var rätt, de andra var nog mer känslan jag fick inför beskrivningen). Godhetens var precis rätt, tröghetens innebar att man åt mat som inte smakade något eller gjorde en slö (som alkohol) och vedervärdighetens innebar alltför stark eller t.om rutten mat.

Kimchi torde därmed sortera under den sistnämnda traditionen, och då kan ju inte gärna Hare Krishna servera den.

puterman sa...

Fast vad jag har fattat så brukar det vara lite dåligt med just smak ibland på Govindas, så då gör de sig alltså skyldiga till grav tröghet och MÅSTE STRAFFAS.