2007-10-20

Hur billig är du då, min lille vän?

Radioheads nya skiva får man ladda ner gratis. Ändå väljer folk att ladda ner den från bittorrents. Den här artikeln ställer frågor kring detta beteende som jag aldrig hade kunnat föreställa mig skulle kunna uppkomma.

Inte för att jag skulle brytt mig om att lyssna på en ny skiva av Radiohead i vanliga fall, men just det faktum att de valde att göra så här gjorde mig intresserad. Jag letade upp deras webbplats och försökte ladda ner. Det var inte helt lätt, men efter att ha letat mig fram genom en ful och svåranvänd webbplats så blev jag placerad i kö. Medan dettta pågick så letade jag upp en torrent istället. Sen ville Radioheads webbsida att jag skulle fylla i en massa uppgifter om mig själv, där t.ex. telefonnummer var obligatoriskt. Okej?

Först kändes det lite som att Radiohead är down with the kids, men när jag kommit såhär långt och hunnit läsa artikeln ovan så kändes det som att Radiohead snarare var down with the drugs, så jag stängde Radiohead-sajten och väntar nu på att filerna ska komma till mig via bittorrent. Där slipper jag lämna ut min email och mitt telefonnummer till okända människor.

Nästa steg: jag kommer lyssna på tre av låtarna och sedan ta bort dem medan jag mumlar något om trötta jävla gubbrockare. Men vi får se, jag vill minnas att jag då och då lyssnade på Radiohead med viss behållning när jag bodde i Enköping.

2 kommentarer:

puterman sa...

Angående själva musiken så är jag lite sådär halvnöjd efter att ha lyssnat på skivan. Radioheads problem är att de är Coldplay, fast de vill vara lite experiementella och svåra, med stark betoning på "lite". Det är inte helt strömlinjeformat, men ganska nära. Som musikintresserad kan man känna att man har alibi på ett annat sätt än om man faktiskt skulle lyssna på Coldplay, som troligtvis är definitionen av kommersiell dynga. Radiohead kan i alla fall mixa upp trummorna lite ibland, eller något.

Jaja, vi får väl se om någon lyssning till.

hjon sa...

Jag kunde inte ens komma fram till nedladdningen då jag var inne på deras sida, så jag valde också en torrent. Jag tyckte deras tidiga plattor var sådär, "OK Computer" rätt bra och de tre påföljande riktigt skön elektronikapoprock. Den här nya, "In Rainbows", känns väl rätt trött. De två första låtarna är bra, men sen blir det lite jämntjockt.