2008-08-11

Bor Kolingen?

Idag har vi varit och fixat tillfälligt boendetillstånd till mig, vilket man tydligen måste ha om man inte bor på hotell. Vi tog en taxi till den lokala polisstationen, som låg lite avsides. När vi kom fram till polisstationen så var den dock utrymd. Vi fick gå till den nya polisstationen istället. Den låg en bit bort, men var större och finare. När vi kom dit visade det sig att vi behövde kopior av mitt pass och visum. Någon kopieringsapparat hade de inte på boendekontoret. Vi gick in på själva poliskontoret, där de hade en kopieringsapparat, men den var trasig. Vi uppmanades att gå en bit bort, där det fanns en kopieringsbutik.

Vi gick en bit längs en lerig väg, och kom fram till en by. Där upplyste lokala kommuntjänstemän om var kopieringsbutiken låg. Vi kopierade mitt pass och visum, vilket kostade en yuan. Väl tillbaks på polisstationen lämnade vi över kopior och pass, samt Olovs boendetillstånd. Vi väntade ett tag, medan mitt pass scannades i en pass-scanner, som var inkopplad via USB 2.0 och någon kontakt som påminde om en DIN-kontakt. Sen uppstod ett visst debakel, eftersom de först hade scannat mitt gamla visum. De fick börja om från början, men efter ungefär en kvart hade jag i alla fall ett boendetillstånd, komplett med stämpel och allt.

Nu bor jag. Kopior av mitt pass, visum och boendetillstånd finns i en pärm på polisstationen. Allt är gött.

Inga kommentarer: