2008-08-23

Jack Attack

Jag läste en bok som hette "On the Edge. The Spectacular Rise and Fall of Commodore" av Brian Bagnall. Den handlar om vad det låter som: en biografi över Commodore. Man får lära sig mycket intressanta saker om hur man inte ska sköta ett företag, en del som jag känner igen mig i, och en del som jag hoppas att väldigt få känner igen sig i. Det är mycket galna historier om både det ena och det andra, både om människorna och om projekten. Utifrån kan det ha verkat som om Commodore hade något slags strategi, om man ser på VIC-20, C-64, C-128 och Amiga, men här verkar det mer som om det mest är slumpen som gjorde att det blev som det blev. Vettiga projekt las ner och ovettiga startades upp, för att sedan läggas ner och startas om igen.

På avdelningen kritik så tycker jag alltid det är trist med språkliga fel, inte för att det direkt gör det jobbigare att läsa om det inte är för mycket, men för att en liten extra ansträngning skulle ha kunnat fixa småmissarna (de små tomtenissarna: Nils-Erik, Nils-Oskar och Nils-Göran). Det är totalt fokus på Amerika. Vad som hände på de oberoende avdelningarna i Europa får man veta väldigt lite om, det kommer mest någon liten kommentar om det ibland, i stil med "medan det gick åt helvete i USA så gick det fortfarande alldeles utmärkt i Europa". Okej, utveckla, tack! Sen skulle jag vilja ha lite mer extern kontext ibland: vad tyckte folk som köpte datorerna? Vad tyckte de om programmen? Det får man veta väldigt lite om, t.ex. skulle jag tycka att det vore kul att höra lite mer om vad Amiga-användarna tyckte om den fruktansvärda BASIC-implementationen som Microsoft knölade ihop åt dem.

Allt som allt en rolig och intressant bok. Antagligen får den inte tillräckligt mycket uppmärksamhet för att uppfylla sitt uttalade syfte, att korrigera den felaktiga historieskrivningen på området, där Wozniak och Gates brukar får oförtjänat mycket cred. Men allt kan ju inte vara rätt hela tiden heller.

Inga kommentarer: