2007-01-31

Det suger

Jo, för att Windows typ suger. Jag ville bara säga att Windows suger. Säg att man vill använda ett USB-minne, man stoppar in det i USB-porten, men man får inte upp någon ny enhet att utforska. Vad göra? Enkelt, man går via start-menyn in i Control Panel (man liksom startar den), väljer Administration Tools, varifrån man går vidare till Computer Management, där man hittar Disk Management. I Disk Management kan man se enheten man pillat in i USB-porten, och upptäcka att den av någon anledning vill ha en enhetsbokstav som är upptagen. Bara att byta, så att man får den på någon annan enhetsbokstav.

Men snälla jävla gud eller vem som helst, förklara varför jag måste göra detta manuellt? Varför kan inte OS-et självt inse att en enhetsbokstav är upptagen, och helt automatiskt montera enheten någon annanstans? Och om jag nu har bestämt att mitt USB-minne ska dyka upp på enhet Q:, och jag sedan glömmer detta och bestämmer att även mitt SD-kort ska dyka upp där, vad händer då? Jo, då kommer jag inte åt båda enheterna samtidigt, förrän jag utfört ovan beskrivna algoritm för att flytta på någon av dem.

(Om det är någon som undrar så handlar det här om XP, ett OS som släpptes för sådär 5 år sedan, inte 25, som man skulle kunna tro.)

10 kommentarer:

jimmyroq sa...

Du börjar äntligen komma någon vart med dina i-landsproblem!

/SrFkvaa & Mpesyl

Anonym sa...

Skaffa Vista.

Då kan du klaga på ett alldeles splitternytt OS.

hjon sa...

Jag har fortfarande Windows 2000, det börjar funka fint nu.

puterman sa...

jimmyroq: I-landsproblem är bara u-landsproblem som inte har hunnit breda ut sig i u-länderna ännu.

naseer: Det är vår sysadmin som bestämmer när/om vi ska byta till Vista.

ul7 sa...

Fram tills nu har jag alltid undrat hur Laban skulle vara om det var en blogg istället för en tecknad serie.

puterman sa...

Och jag har undrat hur din mamma skulle vara om hon hette Labolina, men du hör inte mig hojta om det i cyberrymden!

Anonym sa...

Puter är en gentleman.

puterman sa...

Jag vann!

ul7 sa...

Puterman: Tekniskt sett gör jag ju faktiskt det.

puterman sa...

ul-tomten: Alla ni tekniker är likadana.