2007-01-16

Vad är en revolution?

Jag läste den här artikeln (jag kan inte komma åt den just nu, men det kanske bara är ett av de vanliga problemen på allaboutsymbian.com) om Apples iPhone (eller vad den nu kommer heta när de rett ut problemen med Cisco). Allt som allt är den bra, författaren har tänkt till och skrivit något som är sammanhängande och meningsfullt. Fast det jag hakar upp mig på är givetvis själva upplägget. Så iPhone har kallats för en revolution av Steve Jobs. Författaren till artikeln väljer att hänga upp sig på ordet "revolution", gå igenom vad en revolution i det aktuella fallet skulle innebära och visar sedan varför iPhone inte är en riktig revolution.

Så kan man göra, men det som fattas är resonemanget kring kontexten. Observera att den som använde ordet var Steve Jobs, varför det är reklam. Om man jämför med annat som brukar påstås vara revolutioner i reklam (ett nytt schampo med en påstått ny "formula" kanske?) så är det inget uppseendeväckande med det. Ordet "revolution" används i en överförd mening för att beskriva stora förändringar.

Jag skulle alltså kunna påstå att författaren gjort ett dåligt jobb, eftersom han styrde in på ett inte självklart spår i sitt resonemang, utan att motivera det. Visst, men han skrev i alla fall en artikel med många intressanta synpunkter. Jag räknar inte med att de som läser den här bloggen ska bry sig tillräckligt mycket om mobiltelefonmarknaden för att läsa artikeln, men om någon är intresserad så är det värt det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ond Linus.

"Jag räknar inte med att de som läser den här bloggen ska bry sig tillräckligt mycket om mobiltelefonmarknaden för att läsa artikeln."

Och så var jag tvungen att läsa hela jäkla artikeln som var aningen för lång (det är inte kul att läsa text på en datorskärm).

Nu håller jag dock med dig - en bra artikel - men med för mycket revolution.

puterman sa...

Ja, jag är ond, äntligen genomskådad.
Fast det var inte meningen att förmå någon ovillig att läsa artikeln. Men för dig som är i branschen är det givetvis obligatoriskt att läsa allt som skrivs om IpHONE.

ul7 sa...

www.amirevolutionornot.com