2007-01-30

Men länkare och laddare då?

Det är dags för ännu en bloggpostning om länkare och laddare, denna gång tar jag upp de brister i pedagogik som finns på detta område. Många som programmerar har inte en aning om vad som händer när man bygger program. Byggsystemet är en svart låda som man inte tycker att man har någon anledning att sätta sig in i. Sen förstår man inte varför länkaren gnäller om unresolved symbols.

Jag tycker att det här borde tas upp när man ska försöka lära folk att programmera. Om man undanhåller den här infon från nybörjare så gör man det bara svårare för dem. Visserligen är det enklare att bara säga att man ska inkludera stdio.h om man vill använda printf(), för i det fallet funkar det utmärkt. Men vad händer när nybörjaren som har lärt sig på detta sätt ska använda ett lib som måste länkas explicit? Death and destruction!

4 kommentarer:

puterman sa...

Jag tror att det här var ett exempel på blog-recycling. Jag är dock för lat för att hitta någon gammal kommentar att använda, så det här är ett original. Mycket nöje!

[wv: sdmvkt]

ul7 sa...

Men är du en länkare eller en laddare?

puterman sa...

Jag länkar, jag laddar, jag gör vad jag vill, vore jag ett operativsystem så ville jag vara en vattendroppe, men du hör inte mig klaga!

ul7 sa...

Länka, ladda, så mycket du kan
Gör vad du vill, bara för dig som en man