2007-01-07

Länkare och laddare

Sällan har jag känt mig så nördig som när jag läste "Linkers and Loaders" av John R. Levine. Jag ville lära mig lite om hur delade bibliotek (DU SUGER! övers anm) funkar, eftersom jag höll på att skriva en Symbian-disassembler. Jag undrar fortfarande hur det funkar rent allmänt. Herr Levine gick givetvis igenom hur det här med delade bibliotek funkade i diverse obskyra system som Multics. Som vanligt, när den gäller den här typen av böcker, så nämdes inget (om jag minns rätt) om hur det brukar funka i vanliga system, som Linux och Windows.

Idag kände jag mig manad att forska vidare i ämnet, men kom inte så långt. De flesta sidor som förklarar hur det funkar i Linux handlar om hur man bygger och använder libs, och det var inte det jag var ute efter. Men snälla, berätta hur det hänger ihop med minneshanteringen i OS:et, för det är det vi vill veta! Motherfuckers, skriv om det jag är intresserad av, inte vad andra vill veta! Mother! Fuckers!

Manuskriptet till Linkers and Loaders ligger fortfarande uppe. Om lite fler hade läst det här så hade det inte varit så himla svårt för nybörjare att fatta varför de får länkningsproblem, trots att de inkluderat rätt h-fil.

4 kommentarer:

ul7 sa...

Visst. Men är du en Länkare eller en Laddare?

Anonym sa...

multics ledde till unix och linux är en unix-variant
alltså kan du väl bara kolla på hur det fungerar där, eller?

ska det vara så svårt att fatta
bara bekräftar fakta!
med vänliga hälsningar
//leffe

puterman sa...

UL: Jag vet inte. :(

leffe: Tänk om man hade en sådan källa av visdom att ösa ur som du!

ul7 sa...

Leffe: Jag försökte sjunga ditt inlägg till "klappa händerna när du är riktigt glad", men jag fick inte riktigt till det. Kan du ge mer precisa instruktioner?