2007-01-13

.zippo

Jag hade laddat ner en fil till min dator på jobbet, från en sajt jag inte kommer åt hemifrån, så jag mailade den till min gmail. Eller det var det som var planen, både vår mailserver på jobbet och gmail själv vägrade skicka den, eftersom det var ett zip-arkiv som bl.a. innehöll exe-filer, och som alla vet så är alla exe-filer som man mailar trojaner. Läget såg hopplöst ut, och min nästa plan var att transportera hem filen på min telefon.

Då fick jag tipset att döpa om zip-filen till något annat, för att lura i gmail att det inte alls var en zip-fil. Jag döpte således om den till .zippo och skickade den. Utan problem. Jag hade inte själv kunnat komma på det, eftersom idén att klura ut filtyper genom att bara titta på ändelsen är så gammaldags att man blir mörkrädd. Men så ser IT-situationen ut 2007. Byt namn på filen och du har en helt annan typ av fil.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där påminner lite om DOS. Om någon hade skrivskyddat autoexec.bat så bytte man helt enkelt namn på den till något annat och skapade en ny autoexec.bat, och så var det bara att köra.