2007-01-08

Erkenntnis/enkät

Såg det här på favvisen Spindelkroks blog, här kommer mina svar:

1. Hur länge har du bloggat?

Något år?

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?

Jag tänkte mig nog att de var olika, sådär som människor och deras kreationer brukar vara.

3. Vilken var den första bloggen du förälskade dig i?

Är väl inte direkt förälskad i någon blog, läser dem mest för att se antingen vad folk jag känner har för sig eller för kommentarer om läget i databranschen. yo embryo och knullbloggen var bra, fast jag vet inte om de finns längre.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

De var väl ungefär som de är nu, fast jag skrev på engelska förut, vilket var lite svårare.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

10-20 stycken.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Hälften var, kanske.

7. Nämn en blogg (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

www.mobilephonedevelopment.com är en av många bloggar som är olika mig, och dessutom är den ganska olik den här bloggen i det att den uppdateras ganska sällan, inte har kommentarer och är strikt bunden till ett ämne.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Paig Saghamullits blog är rätt lik den här: han skriver om diverse saker som faller honom, fast kanske i en något hårdare ton än min.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Sedan de fick veta att jag började blogga så skyr de mig som pesten, och jag har blivit mordhotad minst ett dussin gånger.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Jag vet inte, det är ingen som har kommenterat det.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Jag har skrivit om vad jag äter till frukost och vad jag tänker på på dagarna, men jag är inte intresserad av att skriva om mitt känsloliv.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

Jag skriver om sådant jag är intresserad av. Alltså skriver jag sällan om t.ex. tillverkning av gröt, inredning och små ödlor.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Jag skriver för att påverka.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Hyfsat, men det krävs tvåvägskommunikation för att lära känna någon.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Nej.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Inte direkt, men de ovan nämnda mordhoten har i viss mån skadat mig.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Bloggosfären är ingenting mot usenet, och med lite erfarenhet av det digitala livet så inser man att mycket uttrycks slarvigt.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Inte vad jag kan komma ihåg.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?

Jag kan inte se några.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Kanske fortsätter jag, kanske lägger jag av. Antagligen kommer jag skriva om andra saker. Det kommer t.ex. släppas många nya mobiltelefoner som jag kan blogga om.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som påverkar varandra?

Jag tror inte att de påverkar så mycket. Eller så är det jag som inte är tillräckligt hängiven.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Ett enklare sätt att publicera blaj på webben.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Mindre än vad t.ex. email har betytt. Det är lite kul med bloggar, mer än så är det inte.

24. Nämn fem bloggare som du vill ska svara på enkäten.

Kan inte direkt komma på några. Frågorna var ganska trista, och det här blir nog min tristaste postning på säkert en vecka.

3 kommentarer:

ul7 sa...

Vilken del av "obs: länka" förstod du inte, din jävla idiot? Ett helt jävla inlägg utan blå understruken text.

puterman sa...

Jag räknade med att du skulle skriva en kommentar, och då blir ditt namn blått och understruket. Divide and conquer yo!

ul7 sa...

Bleu comm' le ciel qui joue dans tes yeux. :-)