2007-01-31

Nyhetsflödet

Några nyheter jag hittade på idg idag fick mig att haja till. Först ut var nyheten om att Windows Vistas omstartshanterare tydligen inte riktigt hjälper. Man är fortfarande tvungen att starta om ofta när man uppgraderat saker. För att anknyta till min tidigare postning idag: fyfan vad Microsoft är värdelösa! Det där med omstarterna var något som folk gnällde på i Windows 95. Fast forward 12 år och problemet kvarstår. Nu har de dock tacklat problemet med en "omstartshanterare", vilket känns som en absurd lösning, oavsett vad det innebär. Man ska helt enkelt inte behöva starta om datorn om man inte bytt ut kärnan. Då finns det en god anledning. Men man behöver inte starta om för att man har uppdaterat något annat. Då startar man helt enkelt om komponenten som bytts ut. Att de fortfarande inte har lyckats lösa det här måste innebära att något är så grundläggande feldesignat att de borde kasta ut skiten och börja om från början.

Den andra nyheten rörde inte Windows utan Linux. Den handlade om att något stort företag skulle byta till Linux. Den sortens nyheter är ganska vanliga. Man skulle kunna få för sig att hela världen är på väg att byta ut Windows mot Linux. Kanske är det så. Troligen inte. Snarare är det så att de som publicerar Linux-nyheter av tradition har rapporterat om sådant, och de fortsätter. Det vore helt poänglöst att rapportera att ett företag har bestämt sig för att installera Windows Vista.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En analogi för att man måste starta om datorn bara för att man uppdaterat en grej är som att man fortfarande har utedass. (Tiden som går åt att gå ut, för en så enkel sak, motsvarar tiden det tar att starta om datorn)

Vissa uppdateringar på Macen kräver att man startar om, men jag skulle tro att det är för att en kernel extension läggs till.

puterman sa...

Jag, som boren Linuxnörd, skulle väl i och för sig hävda att kernel extensions bör gå att ladda (samt länka) runtime, men om man sitter med en MacinTORSK (skämtteckning i DatorMagazin) så kanske det är en annan sak.

Anonym sa...

Som sagt, jag skulle tro att det är är så, men jag kan ha fel.

ul7 sa...

Nu när du bara bloggar om IDG och Windows ångrar jag att jag skändade dig i tanken för att du bara bloggade om mobiltelefoner.